-7%
Leren klokkijken analoog en digitaal (met 2 stiften)Wisbordje met draaiende wijzers - Geheugensteuntjes voor het leren klokkijken - Oefenen met whitebordstiften - Zo is klokkijken leren leuk
€ 7,50 € 6,95-17%
Leren klokkijken analoog en digitaal (5 sets)Deze set bestaat uit 5 analoge en 5 digitale oefenklokken op een wisbordje gedrukt. Klokken met draaiende wijzers - Geheugensteuntjes voor het leren klokkijken - Oefenen met whitebordstiften - Zo is klokkijken leren leuk
€ 29,95 € 24,95- Leren klokkijken analoog en digitaal (30 sets)
Schoolset met 30 analoge en 30 digitale klokken. De klokken worden geleverd met losse onderdelen. Tip, zet de klokken samen met de kinderen in elkaar, zo leren ze al de basis van het klokkijken.
€ 109,00
Hoe kan ik mijn kind leren klokkijken?
Klokkijken is een vaardigheid die in onze moderne samenleving van essentieel belang is. We worden voortdurend geconfronteerd met klokken: op onze telefoons, computers, in het openbaar vervoer, en natuurlijk ook gewoon in huis. Het vermogen om de tijd te kunnen aflezen is niet alleen praktisch, maar het geeft kinderen ook een gevoel van grip op de wereld om hen heen. Klokkijken helpt kinderen bijvoorbeeld bij het plannen van hun dagelijkse routine. Door te weten hoe laat het is, kunnen ze rekening houden met afspraken, zoals schooltijden, sportactiviteiten en speeltijd.
Waarom vinden kinderen klokkijken lastig?
Het leren klokkijken is voor veel kinderen en dus ook hun ouders of leerkrachten een uitdagend proces. In groep 4 staat klokkijken veel op het rekenprogramma. En veel ouders en leerkrachten ervaren de strijd om klokkijken te leren. Begin daarom niet te vroeg met leren klokkijken. Vanaf 6-7 jaar is het verstandig om te starten met klokkijken. Het klokkijken is en blijft lastig, er zijn verschillende redenen waarom dit zo lastig kan zijn.
Ten eerste is de abstractie van tijd moeilijk voor kinderen om te begrijpen. Tijd is geen tastbaar iets en kan niet fysiek worden waargenomen. Het idee dat de wijzers op een klok de tijd weergeven, vereist abstract denken en conceptuele vaardigheden die zich nog volop ontwikkelen bij jonge kinderen.
Daarnaast speelt het concept van tijd zelf een rol bij het moeilijkheidsniveau van klokkijken. Voor jonge kinderen is tijd iets wat ze vaak nog niet volledig kunnen begrijpen. Ze leven voornamelijk in het heden en hebben moeite met het onderscheiden van verleden, heden en toekomst. Het begrip van sequentieel denken – dat tijdstippen elkaar in een vaste volgorde opvolgen – vergt cognitieve vaardigheden die nog in ontwikkeling zijn.
Analoge en digitale klok leren
De complexiteit van analoge klokken draagt ook bij aan de uitdagingen die kinderen ervaren bij het leren klokkijken. Een analoge klok heeft twee wijzers: een lange voor de uren en een kortere voor de minuten. Daarnaast moeten ze ook begrijpen hoe deze wijzers samenwerken om de exacte tijd aan te geven, terwijl ze tegengesteld bewegen. Dit kan verwarrend zijn voor jonge kinderen die gewend zijn aan digitale klokken waarbij alles in cijfers wordt weergegeven.
Bovendien vormt de taalbarrière een obstakel voor kinderen bij het leren klokkijken. Er zijn verschillende termen en begrippen zoals 'uur', 'minuut', 'kwartier' en 'half' die abstract zijn en waarvan de betekenis eerst begrepen moet worden voordat kinderen kunnen vertalen wat de klok aangeeft. Het is belangrijk om te erkennen dat elk kind uniek is en op zijn of haar eigen tempo leert. De oefenklokken van mijn werkplekje heeft hulpzinnen opgenomen om het leren klokkijken te oefenen.
Het kan een tijdje duren voordat een kind volledig vertrouwd is met klokkijken, maar met geduld, oefening en de juiste begeleiding kan het succesvol worden geleerd.
Tips om klokkijken te oefenen
Klokkijken oefenen mag dan lastig zijn voor veel kinderen, maar er zijn gelukkig manieren waarop ouders hun kinderen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van deze vaardigheid. Hier volgen enkele handige tips:
- Maak gebruik van concrete voorbeelden: Gebruik dagelijkse activiteiten en gebeurtenissen om kloktijd inzichtelijk te maken voor je kind. Wijs bijvoorbeeld naar de klok en leg uit hoelang het duurt voordat een bepaalde activiteit begint of eindigt.
- Maak gebruik van visuele hulpmiddelen: Maak gebruik van visuele hulpmiddelen zoals oefenklokken met bewegende wijzers of digitale klokken met grote cijfers die je kunt gebruiken als referentiepunten tijdens het leren, zoals de oefenklokken van mijnwerkplekje op een wisbordje. Het werken op een wisbordje vinden veel kinderen erg leuk.
- Deel de dag op in overzichtelijke delen: Verdeel de dag in ochtend, middag en avond, zodat je kind beter kan begrijpen hoe de tijd verloopt en hoe ze hun activiteiten kunnen plannen.
- Oefen regelmatig: Neem elke dag even de tijd om samen met je kind te oefenen met klokkijken. Herhaling is belangrijk bij het ontwikkelen van deze vaardigheid.
- Benadruk het verschil tussen wijzers: Leer je kind dat de lange wijzer (urenwijzer) aangeeft welk uur het is en dat de kortere wijzer (minutenwijzer) aangeeft hoeveel minuten er al voorbij zijn.
- Maak gebruik van sprekende taal: Gebruik eenvoudige en duidelijke taal bij het uitleggen van kloktijd. Maak gebruik van termen als "half" en "kwartier" om de tijd in te delen.
- Leer de analoge klok stap voor stap: Begin met het leren herkennen van hele uren, vervolgens halve uren en daarna kwartieren. Zo bouw je de basisvaardigheden op die nodig zijn om de tijd correct af te lezen. Stap daarna over op de digitale klok.
Onthoud dat geduld en positieve ondersteuning essentieel zijn bij het helpen van je kind met het oefenen en leren klokkijken. Geef ze voldoende tijd om deze vaardigheid te ontwikkelen, want ieder kind leert op zijn of haar eigen tempo. Blijf dus aanmoedigen en faciliteer een positieve leeromgeving waarin je kind zich comfortabel voelt om te blijven oefenen met klokkijken.
Contact
Wil je graag meer informatie over het rekenmateriaal van Mijn Werkplekje? Dan kun je uiteraard contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken door ons een mail te sturen of het contactformulier in te vullen.