Kijkwijzer instructie met modeling
Kijkwijzer instructie
De kijkwijzer is gemaakt vanuit het IGDI-model met daarin de zelfregulerende vaardigheden die leerlingen nodig hebben om zelfstandiger hun werk te kunnen maken, leren en plannen.
Op de voorkant staan de stappen: voor de taak, tijdens de taak en de afsluiting. Binnen deze drie fases zijn de zelfregulerende vaardigheden verwerkt. Daarnaast is de modeling-techniek verwerkt in deze kijkwijzer. Op de achterkant van de kijkwijzer is modeling beschreven en uitgelegd.
Om de instructie echt krachtig te maken zijn er drie hulpmiddelden die ingezet kunnen worden: de denkmat, het zelfstandigwerken blokje met denkwolk en de wisbordjes.
Leren denkstappen te gebruiken
Als we leerlingen willen leren hoe ze zelfstandig een taak kunnen aanpakken dan moeten we ze leren en voordoen welke denkstappen ze moeten maken.
Dit kan door de instructie krachtiger te maken door inzet van:
Modeling, de leerkracht (of leerling) gaat het denkproces stap voor stap hardop verwoorden;
Visualiseren van de leerstrategie, de stappen van leerstrategie zijn stap voor stap gevisualiseerd.
1. Kijkwijzer instructie
De kijkwijzer is een hulpmiddel om tijdens de instructie meer modeling en het visualiseren van de leerstrategie in te zetten. Op de achterkant van de kijkwijzer is modeling verder toegelicht. Hier staat ook een korte uitleg van de denkmat en het denkkaartje. De kijkwijzer is gemaakt met als basis het IGDI-model, daarnaast zijn de zelfregelerende vaardigheden voor basischoolleerlingen hierin verwerkt.
2. Denkmat
De denkmat is de mat waar de leerkracht op gaat staan en hardop gaat denken. Benoem ook dat je hardop gaat denken. Het is van belang dat alle denkstappen hardop worden verwoord in de ik-vorm. Bij het stellen van de vragen is het van belang dat de leerkracht ook zelf de antwoorden geeft. Bij controle van begrip kan ook een leerling op de mat gaan staan en alle denkstappen benoemen.
3. Denkblokje
Het denkblokje is een hulpmiddel voor de leerlingen wat ingezet kan worden bij het zelfstandig werken en het huiswerk. Bij het starten van de taak neemt de leerling het blokje voor zich en gaat hardop denkend de stappen van de taak maken. Als de leerkracht de leerling helpt gebruik dan ook het denkblokje en help door samen de denkstappen hardop te maken. Het denkblokje kan gemaakt worden met de tranferswolkjes.
4. Wisbordjes
Gebruik de wisbordjes tijdens het controleren van begrip en tijdens het zelfstandig werken. De leerlingen die verlengde instructie krijgen kunnen tijdens deze instructie samen met de leerkracht de denkstappen visualiseren door alle stapjes op te schrijven. Door de stappen te visualiseren zullen de leerlingen zich de strategie eerder eigen maken.
Klanten kochten ook
- Planschriftje B5 met kijkwijzer huiswerk
Leer plannen in 12 weken - Succes verzekerdHet nieuwe planschrift heeft het formaat B5 (dit zit tussen A4 en A5 in). Zo is er meer schrijfruimte.
De plan-agenda in schriftvorm. De methodische plan-agenda heeft 12 weekoverzichten,…€ 4,99 -7%
Leren klokkijken analoog en digitaal (met 2 stiften)Wisbordje met draaiende wijzers - Geheugensteuntjes voor het leren klokkijken - Oefenen met whitebordstiften - Zo is klokkijken leren leuk
€ 7,50 € 6,95- Planagenda met gratis kijkwijzer huiswerk
Eenvoudig 7-stappenplan en verhoog het schoolsucces De plan-agenda leert kinderen eenvoudig plannen. Hij is speciaal ontwikkeld om kinderen beter te leren plannen.De plan-agenda is geschikt voor alle kinderen en speciaal voor…
€ 15,90